Odborná činnosť vykonávaná psychológom v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately – v centre pre deti a rodiny (ďalej len CDR), najmä poskytovanie psychologických služieb v záujme efektívneho fungovania CDR
s dôrazom na duševné zdravie detí a mladých dospelých, vykonávanie informačnej, diagnostickej, preventívnej a poradenskej činnosti pre CDR.
Náplň práce:
- Odborná práca pri zabezpečovaní psychodiagnostiky, psychoterapie a poradenskej činnosti vykonávaná psychológom.
-Výchovno-vzdelávacia činnosť zameraná na zisťovanie úrovne talentu, schopnosti a zručnosti žiakov, na rozvoj ich tvorivosti, na rozširovanie ich vedomosti, zručnosti a návykov.
- Sociálne diagnostikovanie klientov pred nástupom do zariadenia sociálnych služieb a počas ich pobytu v zariadení vykonávané zamestnancom.
- Vypracúvanie plánov výchovno-vzdelávacej činnosti orientovanej na individuálnu a skupinovú prácu s duševne postihnutými alebo inak postihnutými deťmi v zariadeniach sociálnych služieb vykonávané zamestnancom.
- Poradenská, preventívna a resocializačná činnosť v oblasti drogových závislostí, týrania, sexuálneho zneužívania, zanedbávania alebo šikanovanie detí.
- Poskytovanie pomoci pri riešení závažných krízových situácií, problémov a zlyhaní v osobnom živote a rodinných vzťahoch i v širšom sociálno-pracovnom prostredí prostredníctvom poradenských a psychoterapeutických postupov vrátane preventívnej a resocializačnej práce s jednotlivcom a so skupinou.
- Výkon psychodiagnostickej a psychoterapeutickej činnosti pre deti a mládež, pre zdravotne postihnutých a ťažko vychovávateľných jedincov v nadväznosti na výchovno-vzdelávací proces zabezpečuje školský psychológ a určuje preventívne a diagnostické postupy k jednotlivým prípadom.
Psychológ skúma predchádzajúci duševný vývoj dieťaťa, predovšetkým jeho podmienenosť sociálnymi vplyvmi, jeho záujmy, sklony a schopnosti, hodnotí špecifickosť jednotlivých období vo vývoji jeho osobnosti, robí analýzu správania z pedagogicko-sociálnej adaptácie, narušenie emocionálneho vývoja a účinok výchovných metód, pritom úzko spolupracuje s pediatrom, dorastovým lekárom, pedopsychiatrom a pedagogickými pracovníkmi školy a domova.
Odporúča opatrenia, ktoré majú zo psychologického hľadiska zvýšiť efektívnosť výchovných metód a povedú ku zmene správania a konania dieťaťa. Vo svojej práci vychádza zo skutočnosti, že škola a domov je výchovným zariadením a tomuto hľadisku podriaďuje metódy, formy a obsah svojej práce.
Psychológ sústreďuje, triedi a dopĺňa, analyzuje a hodnotí dokumentačný materiál o dieťati, aby plne vystihol vývoj jeho osobnosti, ťažkosti a porúch jeho správania. Dokumentáciu vedie tak, aby sa stala východiskom na určenie pedagogicky správneho prístupu k dieťaťu a na stanovenie výchovných metód a opatrení. Získava poznatky o dieťati priamymi metódami, pozorovaním, individuálnym psychologickým vyšetrovaním a priamou prácou s jednotlivými skupinami detí v prirodzených i nestrojených situáciách.